Ես պատրաստ եմ հաղթահարել բոլոր դժվարությունները միայն թե պատվով դուրս գամ…
Ասեղնագործություն սովորել եմ իմ մայրիկից, ով գյուղի հանրակրթական դպրոցի աշխատանքի ուսուցման ուսուցչուհի էր, իսկ տատիկներս ինձ սովորեցրեցին նաեվ շյուղերով ու հելունով գործել: Քանի որ մեր գյուղը հեռու էր քաղաքից, իսկ ես քայլելու, ինքնուրույն տեղաշարժվելու հետ կապված խնդիրներ ունեի, չկարողացա ուսումս շարունակել եվ սկսեցի զբաղվել ինքնակրթությամբ ու ավելի հմտանալ ձեռագործության բնագավառում:
Իմ կյանքում մեծ դեր խաղաց «Կանայք հանուն զարգացման» հասարակական կազմակերպությունը, որն իր հետ մի թարմ շունչ բերեց գյուղ, ձեվավորեց նոր մթնոլորտ՝ շատերին հանելով ընկճված վիճակից ու լավատեսորեն տրամադրելով ապագայի հանդեպ: Ես հասկացա, որ եկել է նաեվ իմ ժամանակը, որպեսզի դուրս գամ իմ պարփակված աշխարհից եվ իմ մասնակցությունն ունենամ համայնքիս զարգացման գործում: Ես դարձա գյուղում գործող Համայնքային կենտրոնի կամավորներից մեկը եվ մյուսների հետ միասին սկսեցի ակտվորեն մասնակցել համայնքում կազմակերպվող լայնամասշտաբ միջոցառումներին ու տոնակատարություններին՝ ավելի իմաստալից դարձնելով թե՛ իմ և թե երեխաների ազատ ժամանակը:
Տեսնելով իմ ձեռքի աշխատանքները, ԿՀԶ ՀԿ աջակցությամբ ստեղծեցի ձեռագործ աշխատանքների փոքրիկ խմբակ, որտեղ ներգրավեցի ավելի քան 10 դեռահաս աղջիկների: Եվ չեք պատկերացնի մեր բոլորի ուրախությունն ու հպարտությունը, երբ մեր աշխատանքներն առաջին անգամ ցուցադրվեցին Գոգհովիտ այցելած Գերմանիայի Բունդեսթագի պատվիրակների համար, ովքեր ողջունեցին ու բարձր գնահատեցին իմ կատարած աշխատանքը:
Իմ կյանքը մի նոր փուլ թեվակոխեց «Հայրենի արհեստներ» (Homeland handicrafts) ծրագրում ընդգրկվելուց հետո: ԿՀԶ ՀԿ միջնորդությամբ մեր գյուղ այցելեց Նորվեգիայի հյուպատոս Թիմոթի Սթրեյթը, որն այդ ծրագրի ղեկավարն է, եվ ծանոթացավ իմ աշխատանքներին:
Մեծ պատասխանատվությամբ եվ միեվնույն ժամանակ մտավախությամբ գործեցի առաջին փորձնական վերնազգեստը եվ չեմ կարող նկարագրել իմ հուզմունքն ու ուրախությունը, երբ իմացա, որ այն հավանության է արժանացել եվ ես ընդգրկվել եմ «Հայրենի արհեստներ» ծրագրում: Ծրագրի շնորհիվ այժմ ես աշխատանք ունեմ՝ զբաղվում եմ իմ սիրած գործով եվ գումար վաստակում, որին ես այնքան երկար եմ սպասել: Բացի այդ, ներկա պահին ստեղծել եմ նաեվ երիտասարդ կանանց եվ աղջիկների փոքրիկ խմբակ, որոնց սովորեցնում եմ այն ամենն ինչին ինքս եմ տիրապետում, որպեսզի նրանք էլ կարողանան գումար վաստակել եվ օգնեն իրենց ընտանիքներին:
«Կանայք հանուն զարգացման» ՀԿ-ն եվ «Հայրենի արհեստներ» ծրագիրը կարծես հույսի եվ լույսի ճանապարհ հարթողներ եղան ինձ համար, որի համար անչափ շնորհակալ եմ: Նրանց շնորհիվ ինձ հաջողվեց հաղթահարել կաշկանդվածությունս ու կոտրել մարդկանց մեջ կարծրացած շատ գաղափարներ: Իմ անձնական օրինակով ցույց տվեցի, որ յուրաքանչյուր ոք կարող է հասնել հաջողությունների, եթե միայն ցանկություն ունենա եվ նպատակաուղղված գնա իր ընտրած ճանապարհով եվ որ յուրաքանչյուր մարդ պարտավոր է առաջ նայել, համախմբել մարդկանց ու օգտակար լինել իր համայնքին:
“Fight for her rights as a mother and as a woman…”
We first met Roza Iskandaryan, 28 in Krashen one of our beneficiary communities. She was very depressed and stressed, and her parents had persuaded her to participate in our meetings.
Only a few weeks later, when Roza gained trust towards us, she told her story. We learned that five months ago she managed to escape from her husband’s house – beaten near death, however she was not able to take her two daughters 2 and 4 years old.
It took her more than two months to get treated and to think about returning her daughters. When we heard Roza’s story we decided to do our best and help her. She started to participate in our meetings, we tried to keep her in the center of our attention, even had private talks with her and tried to suggest possible solutions. Step by step the hope of living, fighting and bringing her children back became larger and larger. Roza became one of the most active members of the Peace Café and the community center in Krashen.
Furthermore, she decided to go on with her education and become a lawyer. First of all, she wanted to help herself and later also help other women facing similar problems.
Together with a small group of women interested in proposing for local governmental bodies, Roza participated in leadership trainings in Lithuania. From Vilnius, she returned as a self confident and motivated young lady. At that time, her lawyer and she had already submitted a case against her ex-husband to the court. The process has been complicated, full of emotions and struggle. Her husband and his family were threatening children and putting moral pressure on them.
In the beginning, children were afraid to say what they wanted, and later they would repeat their father’s opinion. Court assigned a social worker and psychologists to work with children and overcome this stress. After months of procedure and numerous hearings, today the court has made a decision in favour of Roza. She is looking forward to the assigned day to bring her daughters back.
Roza took part in an event organised in the frames of “16 Days of Activism against Gender Violence” at WFD office, on December 1.
She was both excited and proud that she had managed to find enough strength and fight for her children’s rights and her rights. “… I am very grateful to all WFD members and to the project I am involved in. Only due to your support and encouragement I was able to stand on my feet, overcome these difficulties, violence and depression. You helped me to find an unbelievable amount of strengths and faith to fight for my children and to fight for my rights as a mother and as a woman. Today I am ready to help other women who are in a similar situation, thank you once again…”
Roza looking forward to take her daughters back to her parents’ home, where she now resides.
“Applying peace education skills in the USA as an exchange student”
Inga Danielyan, one of former members of Peace education center at Gyumri school N7, was an exchange student at Spokane High School, USA during 2005-2006 (within the Future Leaders’ Exchange Program). Inga was one of the most creative and active members of the Peace education center at her home school.
While in the USA, she tried to share her experience and knowledge in peace education with other students at host high school.
“In the school where I was studying there was a center for teacher-student and student-student conflict resolution. I was elected as the president of that center. Both teachers and students were helping me. The goal of this center was to create a peaceful environment in our school and improve students’ academic achievements.
At the center, we decided to peer her with a boy who had difficulties at school. Moreover, this boy had problems with his parents, had left his house and did not have many friends. He was sure that people did not like him and always ignore him and our team was trying to help him by proving exactly the opposite. After some time he learned to communicate with other students and made some friends: this also helped him to improve his grades at school.”